torsdag 11 oktober 2007

Inget godis

Oj, vad svårt det var att äta inte äta något godis denna vecka. Måndagen och tisdagen gick bra, men på onsdagen slank det ner lite choklad och idag två dammsugare. Häflten av det var dock av rena farten eller hur man ska säga... som när man börjar äta något och så fortsätter man bara för att det är gott och kanske inte för att man verkligen vill ha.. Men jag tänker inte ge upp trots dessa små missöden. Jag har trots allt ätit mycket mindre godis/kakor/osv än jag brukar göra och i onsdags när jag var på bio så hade jag med mig vindruvor som godis vilket jag upptäckte kändes mycket lyxigare än "vanligt" godis. Och jag kan tänka mig att om jag bara försöker lite mer så kommer jag att vänja mig av vid att äta så mycket godis, jag har redan kommit lite på vägen. När jag försök låta bli att äta godis så har jag blivit mer uppmärksam på hur sött vissa saker är. Som vindoruvor, juice och yoghurtar. Man kan ju undrar hur mycket socker det egentligen finns i vanliga produkter omkring oss, såna man äter utan att klassa som "söta". En hel del skulle jag tro.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag misslyckades fundamentalt - men ändå så åt jag mindre än jag brukar och det är viktigast. Alla framsteg är framsteg. Och nu finns det klementiner :)
// ElinLeticia

Projekt: Promenad sa...

"Det är inte fel att dricka juice, men det finns lite olika skäl till varför många experter uppmanar folk att begränsa sitt intag. 2 dl apelsinjuice (utan tillsatt socker) motsvarar cirka 1 ? -2 apelsiner om man

jämför kaloriinnehållet. Juice innehåller nyttiga näringsämnen men det som saknas är kostfiber. Ett glas juice innehåller nästan inga fiber alls medan en apelsin innehåller över 2 gram. Att dricka ett (eller ett par) glas juice kan man göra på några sekunder, men det tar tid att äta en apelsin. Alla sorters juice, även "nyttiga" osockrade sådana, innehåller alltså kalorier men inga kostfiber, och det är lätt att få i sig mycket kalorier på kort tid"

Jag hittade det i Aftonbladet.

Eva