söndag 21 oktober 2007

Slut i rutan

Slut i rutan och slut på "Projekt: Promenad 1".

Jag var ute och promenaderade i morse, tänkte lite på att de tio veckorna gått himla fort och att även om jag inte helt och fullt har gundlagt promenadr som en daglig rutin så är jag på god väg. Det är inte gjutet i betong men till stor del är hjärnan programerad på hur skönt det är, hur bra jag känner mig och nu nyttigt det är att gå fem av veckans dagar.

Ett avslut måste till. Nedanför ser ni lite sammanfattning från var och en som deltagit i projektet. Blir det en fortsättning? Jajamänsan, vi startar om en vecka igen med sju deltagare! Det blir en ny blogg, lite nya grepp men grundtanken är densamma - skapa en god vana med hjälp av promenader.


Elin Leticia:
Startvikt: 54 kg
Målvikt: 47 kg
Vikt vid projektets slut: 53.5 kg
Resultat: 0.5 kg (vilket är uruselt, men troligen beror på att jag käkat massor av godis och byggt muskler på samma gång)
Positivt: Det faktum att jag ofta går hela vägen in till stan istället för att ta bussen. Jag klarar den biten på ungefär 40 minuter.
Mindre bra: Jag går inte ner i vikt och jag är sötsugen exakt hela tiden.
Mest förvånande: Jag har aldrig haft så här bra kondition i hela mitt liv! Seriöst! Nu ska jag iväg och spela badminton och bara det faktum att jag bad min bästis att boka Två timmar istället för en!!! Jag har vidare skaffat en daghund för att ha en orsak att gå ut varje dag och jag känner mycket mycket friskare än jag gjorde förra hösten. Jag har en tendens att vara sjuk hela hösten när förkylningar avlöser varandra. Det gör dom den här hösten också - men jag är sjuk i kanske tre dagar istället för sju! Så det är enorm skillnad
Ångrar: att jag inte berömmer mig själv mer för det jag gjort - bara för att vikten inte gått ner. Trots allt har jag gått och sprungit och cyklat på ett helt annat sätt än förut, men jag har bara ögon för det negativa. Jag sitter tex och skriver det här med klump i magen istället för att vara glad...
Tung vecka: Den senaste veckan isåfall. Tappat luft



Elsa:
Startvikt: 68kg
Målvikt: 63kg
Vikt vid projektslut: 65,6 kg
Resultat: - 2,4kg
Positivt: Att det jag förut betraktade som långa promenader nu känns korta, och att jag känner nu skönt det faktiskt här att komma ut och promenera varje dag.
Mest förvånande: att man faktiskt kunde gå ner så mycket utan att ändra sina matvanor utan bara promenera.
Mindre bra under tio veckorna:Säger som Eva: att två av deltagarna valde att hoppa av.
Ångrar:som Eva skriver; att jag inte mätte med måttband innan, det hade varit intressant att följa skillnaden på så sätt.
Tung vecka: var borta från projektet i två veckor pga personliga orsaker, och sen när jag kom tillbaka så var det svårt att komma upp i fem promenader/vecka - insåg då att det är vanan det hänger mkt på.

Fillan:



Eva:
Startvikt: 73,5
Målvikt: Under 70 men över 68
Vikt vid projektslut: 71,3
Resultat: - 2,2 kilo på tio veckor
Positivt: Det börjar kännas som en god vana
Mest förvånande: Att jag bytte ut mina frukostvanor - det förvånar mig fortfarande
Mindre bra under tio veckorna: Att två stycken hoppade av, jag ska försöka ta lärdom och vara tydligare som en av "projektledarna".
Mest förvånande II: Benen har blivit välformade.
Mest förvånande III: När jag upptäckte min goda kondition, det var när en hantverkare hade sällskap med mig upp för mina tre trappor och han - till min stora förvåning - flåsade som en häst och jag var opåverkad.
Ångrar: Att jag inte lydde Fillans råd och mätte mig med måttband, då hade jag nog sett en hel del förändringar
Tung vecka: Ja, jag hade en vecka, jag tror det var vecka 8, som tog emot. Men jag fixade fyra promenader den veckan, det är bättre än inget alls.

Inga kommentarer: