fredag 21 september 2007

Hur går du?

Vi bör röra på oss för att må bra och vem som helst som har utövat någon form av motion vet att det är sant. Känslan under och efter ett motionspass är - ja, fantastisk. Det gäller bara att hitta rätt sorts motion.

I början motionerade jag inte alls. Ett paket cigratter om dagen och inte en meter i onödan. När en väninna lyckades jogga 1,5 km utan att stanna och jag såg hennes lycka var min nyfikenhet framme, ett år senare hade jag sprungit en mil för första gången i mitt liv och lyckan, välmåendet, var stort.

Sedan skadade jag vaden när jag missade ett trappsteg på jobbet och fick sluta med joggingen, istället valde jag aerobic. Livrädd över alla tjusiga kvinnor genomförde jag det första passet och som vanligt var turen med mig, jag började träna mitt i sommaren och det var först till hösten som det blev fullt av folk i lokalen, men då kände jag mig redan hemma och en ny passion var född.

Efter en flytt hade jag inte tillgång till den träningen och på fyra år gick jag upp tio kilo i vikt. Nu är de borta. I februari började jag promenera och till midsommar var målvikten nådd. Då köpte jag en lägenhet och började renovera, promenaderna upphörde men när jag flyttat in körde jag igång igen.

Jag och Fillan startade det här projektet och nu är jag i form igen. I söndags vägde jag 70,7 kilo och min målvikt är "under 70". De flesta vet att vikten kan skilja några kilo från en dag till en annan, det beror förstås på vad du har ätit dagen innan (salt mat håller kvar vätska i kroppen), om du varit på toaletten eller andra saker som mediciner.

Att gå ner i vikt är en känsla av väntan på att kilona ska rinna av. Det gör de inte. Det kändes tröstlöst i bland men i ett projekt som det här eller som tidigare när jag tillsammans med en kollega började "väga in" oss en gång i veckan, kan man inte ge upp. Det blir ju bara löjligt. Ett gott råd från mig är att slå dig ihop med någon, bestäm en dag i veckan där ni väger er inför varandra och någon dag i veckan där ni promenerar tillsammans.

För det är så jag har gått ner i vikt: med promenader!

Lite mer än tio kilo, genom att promenera raskt fem dagar i veckan, har försvunnit från min krop och jag känner att promenader är min melodi. Jag känner mig fräsch, frisk, stark, glad och smal.

Därför blev jag förstås nyfiken på boken "Gå ner i vikt med promenader" av Katarina Voxnerud. Författaren har gjort ett bra arbete med boken, där finns inget hokus pokus och handfasta råd blandas med klara besked.

Man bör gå 10000 steg om dagen för att kroppen ska få den motion den behöver. Med en stegräknare är det lätt att mäta (Stegräknare.se ger dit 10 % månaden ut på sina varor om du skriver "promenad" i fältet för meddelande, gäller september månad ut) och många blir förvånade över hur lite de rör på sig. Självklart går en sjuksköterska på akuten en stressig dag betydligt fler steg än en lastbilschaufför - men det hindrar inte att man kan promenera.


Men hur går du?

Sträck på dig! Du kan tänka dig att ryggraden är en stång som kroppen pendlar runt. Sträck på huvudet som om du har en tråd fästad i hjässan och som drar dig uppåt. Slappna av i axlarna, sväng på armarna och låt dem pendla längs med kroppen. Händerna ska inte svänga framför kroppen som om man vaggar ett barn - nej, de ska pendla längs med kroppen. Slappna av i händerna och "hasa" inte med fötterna.



Stavar eller inte stavar? Effekten av stavar sägs ligga mellan 5 % och 40 % högre energiförbrukning. Sanningen finns troligen någonstans i mitten och hur effektivt man använder sina stavar har betydelse. När du ska välja stavar låser du fast armarna tätt intill kroppen och vinklar underarmarna i 90 grader mot överarmarna, då ska de greppa stavens handtag. Teleskop eller vanlig stav? Är man flera som använder samma par stavar är teleskop en bra lösning annars bör man tänka att mycket ändring kan slita på mekanismen, en telelskopstav är bra som lösning om man reser mycket och vill ha stavarna med sig.



Ska man använda stavar jämt? Stavarna avlastar underkroppen och hjälper till med hållningen, men att alltid promenera med stavar gör att gången inte blir helt och hållet naturlig, därför är inte stavar bra att använda jämt.



Skor? Det viktigaste av all utrusning när man promenerar är skorna. De ska ha en dämpning i hälen och gärna fram också. Själv har jag valt ett par vattentäta från Salomon och de blev dubbelt så dyra som jag hade tänkt. Jag har inte ångrat mig en sekund.



Hur går jag ner i vikt? Det allra enklaste är att promenera raskt en halvtimme varje dag. Istället för att slappa i soffan går du en rask promenad. En halvtimme om dagen blir i slutändan cirka åtta kilo på ett år. Inte illa - eller hur? Kombinera du det med att skippa ostmackan du äter varje kväll kommer du att gå ner dubbelt så mycket såvida du inte ersätter mackan med något annat.



Hur gör jag det roligare? Genom huvudet och genom stegräknare. Köp en stegräknare och för statisk på hur många steg du har tagit, öka på med tio procent varje vecka under en tid om du känner för det. Hos Stegräknare.se får du 10 % rabatt på alla deras stegräknare under september månad ut. Själv har jag en Omron och den är jag mycket nöjd med. Den visar hur många steg jag har tagit, hur många snabba steg jag har tagit, under hur många minuter jag har tagit snabba steg, förbrukade kalorier, förbrukade fettkalorier i gram och hur lång sträcka jag har gått under dagen. Den arkiverar dessutom de senaste sju dagarnas värden. Använd huvudet! Tänk dig att du är en sportig person, le lite när du promenerar, se dig som en person som gör det andra mest bara tänker att de ska göra - nämligen att röra på sig!

Nu ska jag inte fortsätta det här inlägget för då blir det för långt, jag hoppas att din nyfikenhet för promenaderna är väckt. Gör det till din egen sport!


Relevanta länkar:

Inga kommentarer: