lördag 29 september 2007

Stegräknare "Ex-ped Go"

Underbara personalen på Stegräknare.se skickade mig en stegräknare som de läst att jag var intresserad av. "Testa den", skrev de och det har jag gjort. Det är en stegräknare, klocka och tidtagarur i ett. "Tre saker på en och samma gång", som reklamen säger.

Jag är mycket förjust i min egen stegräknare - en "Omron" - inköpt på Stegräknare.se, den visar följande:

  • antal steg
  • antal snabba steg (mer än 60 steg per minut under en 10-minutersperiod)
  • antal minuter snabba steg
  • kaloriförbrukning, fettförbräning i gram
  • längen på sträckan och dessutom lagrar den data sju dagar tillbaka.
  • den registrera steg även om den ligger i väskan eller fickan
  • med följer en hållar för att ha stegräknaren på höften och ett band för att ha den runt halsen

Enda nackdelen är att man inte kan nollställa utan lite extra ansträngningar och om man nollställer försvinner all data.

Den nya stegräknaren - hur är den?
Den har mängder med funktioner, förutom att vara en klocka och stegräknare har den både timer och tidtagning.

När det gäller det viktigaste - stegräknarfunktionen - har den föjande att bjuda på:

  • antal steg
  • distans
  • kaloriförbrukning
  • tid för promenaden (motionen)
  • målstegsantal (hur många steg du vill ta på en dag och sedan piper det när du kommit mål)
  • måldisans i km
  • steg perminut
  • hastighet.
  • den registrera steg även om den ligger i väskan (det står inte något om detta i instruktionerna men

Vad är roligt med "Ex-ped Go". Det finns bakgrundsbelysning, det är bra nu när det är höst. Med min "Omron" får jag vänta tills jag är framme vid en gatlampa och då måste jag vinkla den för att kunna se sifforna. "Ex-ped Go" har ytterligare en rolig funktion - målsteg!

Det är inspirerande att ställa in stegräknaren på antalet steg som är mål för dagen och höra pipet när jag har nått dit, det är även roligt att kolla "antalet steg per minut". Det är ju trots allt de snabba stegen som är viktigast vid en viktnedgång och att kunna kolla hur många steg man går per minut är - ja, inspirerande. Jag ökade min takt rätt ordentligt redan första testdagen.

Fördelen med "Ex-ped Go" är i första hand bakgrundsbelysningen, funktionen "antal steg per minut" och målstegsfunktionen.

Nackdel? Den är stor! Kolla på bilden så ser man hur "väldig" den känns - men också en känsla av "kraftfull och rejäl".

Om valet stod mellan en "Ex-ped Go" och en Omron?

Det är en svår fråga men jag tror att jag skulle troligen valt en Omron. Även om "Ex-ped Go" är kraftfull och känns mer gedigen så är "Ormon" lättare och mer sportig för mig. Den är feminin i jämförelse med "Ex-ped Go". Allra bästa hade varit om funktionen "steg per minut" och "målsteg" hade funnits på min "Omron" - samt belysning för mörka höstpromenader.

Fast jag behöver inte välja för jag har ju båda två och de allra flesta gångerna har jag båda med mig!

Vill du köpa en stegräknare? Beställ på "Stegräknare.se" och skriv "promenad" i meddelandefältet så får du 10 % rabatt. Detta gäller september ut.


Inga kommentarer: