söndag 23 september 2007

Vecka 7 - här kommer vi travande!

Jepp, här kommer vi - fem starka tjejer - travande in på sin sjunde vecka.

Någon har känt ett motstånd och besvikelse i den gångna veckan, Elsa är tillbaka, Eva travar på som en Ardennerhäst, Molina har gått på knä med en infektion och ElinLetica gillar inte kyla och mörker.

Det bästa är att erkänna att det är inte alltid roligt och ogillar man kyla som ElinLeticia kräver det mycket mental energi att klä på sig och ge sig ut. Ett gott råd som jag läste i boken "Gå ner i vikt med promenader" är att köpa den sortens underställ som finns i sportaffärerna (glöm allt vad bomull heter), det är "funktionsunderställ" jag avser och de transporterar bort svett vilket gör att man inte fryser när kalla vindar gör en varse om just svetten när man inte använder ett sådant underställ. Det blev en lång och krokig mening men jag tror ni förtår vad jag menar.

Att promenera eller på annat sätt motionera när man är sjuk är inte att rekomendera. Lätt förkyld och en lätt promenad - ok, men absolut inte mer. Kroppen ska vila när man inte mår bra.

Nåja, nu är vi i vecka sju och det känns - ja, otroligt!
Den här veckans utmaning är att skippa kakor och godis när eftermiddagskoman sätter in. Istället ska vi förbereda oss och ha frukt hemma för att ta med till jobbet. Se till att det blir variation och ta inte bara äppel utan välj något som känns spännande i kombination med t.ex ett äppel.

Själv är jag alltid sugen på sött under eftermiddagen och det är inte bara jag för ofta kommer det ett mail om "vetebröd i kafferummet". Jag brukar ta med en smörgås och en frukt, det gör att jag inte är vrålhungrig när jag kommer hem och ska laga mat.

Likadant på förmiddagen, köp och förbered och även om du äter en bra och stabil frukost så ta ditt mellan mål efter cirka två timmar för att hålla blodsockernivån i rätt balans.

Alltså - jag vill att vi alla fem under veckans kommande dagar äter genomtänkta mellanmål som vi planerat i förväg. Frukt, risifrutti (det får mig att må jättebra), smörgås eller något annat nyttigt. Tipsa gärna om vad ni tycker är bra som hjälper er mellan måltiderna!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken smart ide! Då kommer man säkert att kunna laga och äta bättre middag för om man inte är jättehungrig så kan man ta lite längre tid på sig ( om man kan för andra saker med) och laga något lite mer nyttigare och spännande än vanligt.

Anonym sa...

Elsa, du är en mönsterelev! Faktum är att det stämmer hel och hållet. Jag provar ju gärna innan jag deler ut "utmaningar" och med ett mellanmål så var det helt ok att laga mat och det var lite roligare också för den delen. Dessutom kastade jag mig inte i maten utan kunde njuta lite mer och mindre hungrig.