tisdag 25 september 2007

Svamp och morötter

Tog en härlig skogspromenad idag. Skogen ligger en 20 minuter bort med spårvagnen . Idag hade jag sällskap av en vän och vi klev omkring en del utanför gångvägarna och såg jättemycket svamp. Synd att jag inte hade med mig min kamera för vi såg en flugsvamp i den mest vackra orangeröda färgskiftningen. Skogen verkade vara full av svamp. Dock inga kantareller. Önskade att jag visste mer om svampar - de enda jag känner igen är flugsvampar och kantareller.

Morötter

En annan sak som har med veckans utmaning att göra är att jag brukar äta morötter till mellanrum. Ibland när jag blir lite småhungrig fast det inte är dags för mat ännu så brukar jag ta ett par morötter och äta som de är. De är väldigt goda och saftiga och goda att tugga på. Jag kom på att morötter är rätt goda att äta som de är när jag märkte att jag hade två stora påsar morötter hemma fast jag aldrig använder dem i matlagningen.

( bilden lånad från http://www.vitaminsidan.se/vitaminer/a-vitamin-retinol/)

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag gillar morötter och har ofta det när jag bakar bröd (finrivet) eller till maten (grovrivet) eller i slantar eller stavar i köttfärssås.

Morötter - ja, tack!