tisdag 11 september 2007

På väg...

I dag regnar det inte, alltså ska vi snart ut och promenera jag och barnen.

Jag vill bara göra ett förtydligande varför jag skippar godiset denna veckan. Jag har upptäckt att efter varje måltid skriker min kropp efter något sött. De som jobbade med kostrådgivning på mitt förrförra jobb (gymmet) rekommenderade mig att ta en frukt. Väntar man sedan så försvinner suget av sig självt sa de. Delvis, skulle jag vilja säga. För om jag är sugen på choklad så kommer ett äpple ALDRIG att kunna ersätta det suget. Så är det för mig.

Jag måste lära mig att bryta ett invant beteende (att göra det tar 31 dagar hörde jag en klok person säga). Mitt beteende är att kroppen skriker efter sött efter maten och klockan 15.15 på eftermiddagen (normal fikatid i mitt tycke).

Jag tänker inte bli fanatisk och säga att jag ska ALDRIG mer äta det och aldrig mer äta det, för det är bästa sättet att misslyckas. Jag måste ta en dag i taget. Kanske ta ett återfall och komma tillbaka, för det är så det fungerar i det verkliga livet. Jag kommer med all säkerhet att äta det jag kallar godis igen, men jag vill känna att jag har kontrollen, att jag inte säger "jag ska bara ta en" och sedan smäller jag i mig en hel påse.

Jag vill bryta en (o)vana.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Om du har det här sötsuget du pratar om, varför uppstår det? Något måste ju kroppen sakna? Jag har läst att krom ska vara ett spårämne som gör att sötsuget inte uppstår. Har du provat ned något kosttillskott? Jag har ingen aning om det hjälper eller om det är lurendrejeri.

Anonym sa...

Jag har också funderat på det. Jag är nästan säker på att jag inte får i mig allt som jag behöver eftersom jag inte äter kött och fågel. Jag har funderat på om det kan vara zinkbrist. Det säger de alltid i alla hälsoprogram att man ska äta pumpakärnor osv. Dåliga naglar och tappar hår gör jag, kan det vara zinkbrist? *funderar högt* /Fillan

Anonym sa...

Jag funderar på att gå och fråga på hälsokosten. Det hade jag aldrig gjort om det inte vore för projektet. /Fillan

Anonym sa...

Om du söker på "sötsug" så säger en hel del svar att det är krom som saknas. Om det finns något belägg för det rent vetenskapligt vet jag inte.

Jag tar en matsked kallpressad linfröolja varje dag, det är omega3 (en fettsyra tror jag) och det känns som om det ger mig lugn. Inte vet jag om det är något för dig.