tisdag 11 september 2007

Som svar på bön...

Kom Amelia neddimpande i min brevlåda idag (eh, jag tog prenumerationen för premien, tro inget annat). Men framsidan lovade "Aldrig mer sockersug - metoden som dödar sockersuget! (och extrakilona)". Jag läste artikeln (8 ½ sida om man räknar ett uppslag som två sidor) skriven av en dietist, och ja, den gav en massa vettig info om socker. Att kroppen behöver det för att kunna bygga muskler osv. Att ett glas apelsinjuice innehåller lika många kalorier som tre apelsiner. Att lightprodukter gör dig hungrigare. Att det är det dolda sockret som är farligt. Väldigt intressant läsning måste jag säga...

4 kommentarer:

Projekt: Promenad sa...

Lightprodukter kände jag redan till att de var farligare och mer beroendeframkallande än socker.

Fick du något svar på din undran om sockerberoende?

Eva

Projekt: Promenad sa...

Jag återkommer i frågan... /Fillan

Anders sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anders sa...

Blir DU hungrig av lightprodukter?
Jag tycker att det står en väldig massa generaliseringar i tidningarna. Min erfarenhet är att alla fungerar olika och att bara du kan säga vad som fungerar för dig. Varmt krydd-thé (ex. African Rooibos) med en sackett i fungerar utmärkt för mig om jag känner mig hungrig en stund efter maten, eller om jag blir sugen på kvällen. En stor flaska Pepsi Max tar hand om mitt behov av något sött i TV-soffan osv. Däremot har jag jättesvårt att hålla mig borta från socker och fett om jag har sovit för lite. Är jag trött/sömnig så tappar jag dessutom all motivation att motionera - så för mig är sömn jätteviktigt om jag ska hålla mig i form.