söndag 26 augusti 2007

Body and Mind ;)

En ny vecka på gång! Och en ny projektutmaning: att testa nya exotiska frukter. Jag har ju bott lite här och var i Asien, så vi får se om jag kan hitta nåt jag aldrig testat (kan ni GISSA vilken fröjd det var att botanisera i fruktdisken när jag bodde på Sri Lanka? Oiiiii, I wanna go back), men oavsett vilket så är det dyrt och därför ofta något som åtminstone jag prioriterar bort annars.

I en vecka (och kanske längre än så, utmaningarna är ju en väg in till nya goda traditioner) tänker jag nytt, prioriterar om, för visst är det dyrt men funderar jag en stund så handlar jag med STOR sannolikhet andra dyra saker som är mindre värda för både kropp och själ.

Min PERSONLIGA utmaning blir att pussla ihop livet tidsmässigt, mycket på jobbet, skolan har dessutom dragit igång - jag kör en kurs på Luleå Tekniska Universitet (Kognitionsvetenskap) och en på Dalarnas Universitet (Industriell ekonomi och logistik), tillsammans blir det strax under helfartsstudier om jag klarar att fortsätta båda. Jag hade en kurs på KTH i åtanke också, men har i samråd med min chef beslutat att skjuta på den :)

Jag vet med mig att jag har hög prestationsförmåga, men ändå måste jag hålla ögonen på balansen. OCH - att trots denna tillkommande "börda" (som inte känns som nån börda, men dock) fortsätta att lägga efterlängtad tid på träningpassen.

Det blir ju en god cirkel, är jag vältränad så orkar jag mer. Jag blir så odrägligt pigg och kvillrig. "Du bara SPRUDLAR, alltid!" sa min nya chef i förrgår. Nåja. Jag är nog väldigt bra på att sprudla utåt när det är tyngre inåt också. Det är både en välsignelse och en förbannelse...

Fortsatt stort bekymmer är nattsömnen. Stora insomningssvårigheter, och om/när jag väl somnar så vaknar jag ofta igen kring halv fyra-fyra och kan sedan inte somna om. Sedan gammalt vet jag att motion tyvärr INTE brukar styra upp detta, så vi får se hur jag ska ta tag i saken. Jag hoppas på yrkesrelaterade besked - bu eller bä - som kan få åtminstone en del av de snurrande tankarna att stillna.

Kost: i testa-nytt-genren (jag har tidigare under projektet lagt av med socker i kaffe - remember?), så gäller nu att jag tar med Friggs nya rooibos med blåbär (ganska gott, men lite besviken blev jag - det smakar just inte mycket vare sig av blåbär eller vanilj) till jobbet. Efter 16.00 varje dag blir det sånt, inte kaffe, som gäller.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Siv, jag tror jag ska haka på det där med inget kaffe efter 16.

Det var en bra idé. Tack för den.

Anonym sa...

Ja, visst är det värt att prova? Alla är vi olika känsliga för koffein, och trots att jag ÄLSKAR kaffe så är det värt detta, att testa hur det fungerar. Jag har något relaterat till detta som jag ska skicka till dig senare i veckan.