måndag 20 augusti 2007

ganska ounik


...men mamma tycker i alla fall om mig.
----------------
Att ta till Nemi när man är lite svart i själen känns ju inte så värst sprudlande unikt, men ibland är hon bara så perfekt. Jag orkar inte leta rätt på själva seriestrippen just nu, men följande konversation kunde lika gärna ha utspelat sig här hemma hos mig idag (faktum är att den snudd på utspelade sig på väg ut från jobbet, då kollega J och jag var ungefär lika less på allt och alla):

[Nemi surar i soffan.]
Bästisen Cyan säger: Hej! Är du redo att gå ut?
N: Jag vet inte om jag orkar...!
C: Varför inte? Vad har du gjort?
N: Inte mycket... varit på banken, posten och i affären... pratat med minst åtta människor.
C: Och då blev du så... trött?
N: Mhm. Energimängden det tar för att INTE DÖDA folk är överväldigande.

Så sant så sant. Å andra sidan log världen en smula igen när det visade sig att det jag lite försiktigt kände som ett utslag av härskartekniker-men-jag-kanske-inbillar-mig fick fullödigt stöd från J. "Jag ser exempel på det varje dag, personen ifråga känner av konkurrensen, känner sig hotad av dig och beter sig som en *piiiiiiip piiiiip*" var svaret.

TÄNK alla dessa människor som aldrig blir så sedda, som aldrig får det stöd jag får just nu? Otroligt. Livet ler, på det viset.

Men: gryende molande mensvärk, ont i högerhälen och (detta är tragikomik, mina vänner) ett nytt skavsår på VÄNSTRA foten (jag som verkligen verkligen tar hand om mina fötter, och så belönar de mig på detta vis?) och bara lite allmänt stressad och dödstrött. En riktigt riktigt pissig dag.

Jag borde förmodligen ha bränt arg-energi på ett kickboxpass, men gav mig själv respit. Jag kom hem från jobbet/mataffären 19.15, sedan har jag bara lullat runt. Diskat. Ätit linsgryta. Klappat kissen.

Trots allt:
  • jag föll INTE för suget att köpa godis (detärsåsyndommig) idag

  • jag hängde dessutom tillbaka snygga-men-onödiga-kläder på Kapp-Ahl OCH Gina Tricot

  • jag har gtt MASSOR idag, om än inte iklädd träningskläder och i min vanliga tokfart (jag ser annars vansinnig ut när jag motionerar, det är bara fradgan som fattas, jag bjuder på det)

Apropå kläder är det märkligt hur känslig man kan vara ibland. Jag var ju i Dalarna med en av mina närmaste vänner under helgen, på hemvägen stannade vi en snabbis (vi var för sent ute och anlände tio minuter före stängning) vid Kupolen i Borlänge.

"Där borta ligger det en specialbutik som har JÄTTESNYGGA kläder för storvuxna, du borde verkligen gå dit och göra en snabbkoll" sa Suzann. Jag blev alldeles paff, och riktigt sur.

Va? Specialbutik för storvuxna? Men, jag köper ju mina kläder hos de vanliga kedjorna, jag drar medium och large bland de "vanliga" hyllorna, jag behöver "inte ens" handla på XLNT, BiB eller Generous?

Nej, det är inget fel eller fult att handla i specialbutiker, jag är inte "bättre" för att jag klarar mig utan det, men: Hur ser jag då ut egentligen? Sitter kläderna så jävla illa trots att jag alltså kan ha dem?

Ja, där ser man hur olika man kan tolka saker. Suzann ville inte alls förolämpa mig säger hon, "deras kläder är ju specialskurna för storvuxna", men jag blev som sagt paff. Jag får komplimanger för mina kläder flera gånger per vecka, och trots att jag är en tung klunsmulla är midjan fortfarande under 75 cm i omkrets, så specialskurna kläder...?

Nä, det kändes konstigt. Vad tycker ni? Överreagerar jag? "Får" man bli ledsen även om avsändaren menar att det absolut inte var illa ment? (även om ja ja jaaaa jag inser att man inte SKA bli ledsen yada yada yada men intellektet säger ett och magen ett annat - ni hajar va?)

8 kommentarer:

Anonym sa...

Du överreagerar inte för fan! Det är ju specialbutiker för överviktiga. Det är okej att vara överviktig om man nu vill vara det. Men det finns negativa vibbar kring det hela, på samma sätt som det finns kring "att vara döv". Det är lite taktiskt att inte tjata om sin nya stereo eller uppmana någon att ta en titt i "affär för storvuxna". Fan...alla stora kedjor har vuxenkläder för 11 åriga tjejer, storlek zero kallas det - men butikerna kallas inte "butiker för anorektiker". Det är själva synen vi har på överviktiga och att de behöver en EGEN affär för att hitta kläder som stör mig så. Retade upp mig en aning nu...men shit...det var lite VÄL....tror inte någon i min närhet skulle våga sig på att säga något sånt....

och om du tuggar fradga också *flinar*...då ska dom passa sig. Men shit, ....äh....helskum replik!

Jag tror också att om man "ger upp" går man till såna affärer. Det är det allmäna intrycket. Ingen gillar någon som ger upp och att bli sedd som sådan...

jag ska skriva ett långt inlägg imorgon om min syn på folks syn på ....eh...syn...imorgon...inte nu...*ler* men blev överväldigad av den korkade kommentaren! Och ville säga att du inte överreagerade....

//Elinleticia (tveksam om jag skulle skriva under till överstående svada...men jag får förklara mig imorgon :)

Anonym sa...

Du har grymt vackra ögon förresten
// ElinLeticia igen

Anonym sa...

Tack, tror jag :)

Jag vet inte om jag tror att alla överviktiga har gett upp, jag vet många vackra stora kvinnor som njuter av ymniga kroppar - och det med rätta!

Jag tror mest att jag blev så paff för att jag började undra hur jag egentligen ser ut i mina "vanliga" kläder om jag "borde" kolla in en butik med specialskurna. Ungefär.

...och att mina ögon är vackra när jag rynkar ihop hela pannan och försöker se tokfarlig ut var intressant *asgarv* - jag kanske är ungefär lika skräckinjagande som en genomsnittlig MOPS :-D

Projekt: Promenad sa...

Klart att man får bli ledsen. Ingen annan kan ju säga hur du SKA känna. Det vet ju bara du...

Klantig replik om du frågar mig, vaddå ifall avsikterna inte var taskiga, det kan ju bli fel ändå.

Kram Fillan

Projekt: Promenad sa...

Ps. Jag håller med ELinLeticia, dina ögon är grymma (menar också grymt fina, inte grmma som i skräckinjagande... tyvärr ;-) ). /Fillan igen

Anonym sa...

Hon brukar handla där själv ibland och är jättenöjd med kläderna, så visst förstår jag att det VAR välment. Men vi är knubbiga på helt olika vis, kilona sitter på på jätteolika ställen (jag är päron, hon äpple).

Äh, jag blir inte klok på mig själv, varför jag reagerade så hårt.

Jag antar att hormonerna spelar in. Ovh - det är helt sjukt, nu har vätskan runnit, jag vägde TRE KG mindre i morse än i går. Kroppen är för underlig, OCH förunderlig.

Anonym sa...

Jag hade också blivit fundersam och tagit illa upp. Det hade garanterat väckt massor med tankar OCH känslor i mej. Och därefter hade jag bergis moffat i mej en 200 grams Marabou Mjölkchoklad. ja FÖRR alltså! Chokladen iallafall...

Anonym sa...

Du får väl fundera på fredag om vilken affär du ska rekommendera till mig :)