fredag 24 augusti 2007

Vecka 2

Då var första veckan avklarad och jag tror att alla gick i mål med minst fem promenader (cykelturer, nattliga promenader, stadsvandringar och shoppingturer - om de är riktigt långa - räknas dit). Nästa veckas utmaning är att fortsätta med fem promenader men även att äta frukost tre av veckans dagar - gärna fler dagar förstås men vi behöver ju sikta mot stjärnorna ännu. Fillan kommer att skriva ett inlägg om frukostens betydelse och är det någon mer i projektet som kan ge oss kalla fakta om frukostätande så ser vi fram emot en notis om det.

Tillhör du de som redan äter en stabil frukost blir utmaningen att förändra den. Många gånger blir måltider slentrian och vi måste ändra rutinerna för att bli varse om vad det är vi äter, hur det smakar och vilken effekt det har på kroppen. Själv klarar jag mig inte utan mat på morgonen men det kanske är dags att ändra någon frukost från min vanliga gröt till exempelvis fil med färsk frukt.


Rapportering vecka 2:

ElinLeticia:
Söndag:
60 minuters rask promenad till stan
20 minuter långsam cykling hem
Måndag
Frukost bestående av skivad banan, musli med torkade jordgubbar, apelsinjuice och yogurt samt apelsinklyftor. Två promenader och 10 700 steg!
Tisdag
Frukost samma som igår, men med nektarin istället för banan och inga apelsinklyftor. 7629 steg till stan, resten tar jag senare idag! :) . 110 kalorier på träningscykeln inomhus - men en 88:an slank också ner :)
Onsdag
Halv vilodag, gick bara 7500 steg och upptäcker senare under kvällen att alla steg jag räknat varit aerobicssteg - vilket betyder att jag egentligen gått bra mycket mer än jag trott. 10 000 steg ungefär idag! Därtill kommer cykling i trettio minuter....
Torsdag
Glömde frukosten. Jobbade fysiskt på Murgrönan med böcker, stegräknaren stannade på 11 000 steg när jag väl var hemma. Hyggligt nöjd med mig själv.
Fredag
God smörgåsfrukost med juice. Inga långa promenader direkt, men 180 kalorier på cykeln på kvällen!!! Sen några glas vin - så det är väl lite kvitt eller dubbelt idag...*kvittrar*


Siv:
Söndag -> 60 morgonpromenad med hunden, sedan resdag igen (puh). Att ikväll promenera hem från tågstationen med tung ryggsäck och en inflammerad häl var I-N-T-E kul.
Måndag -> Vilodag, men ändå långt mer än 10000 steg. Coolt :)

Tisdag -> 45 minuter tokcykling, provade delvis ny sträckning med framförallt ny backe (Skultunavägen istället för Vasagatan - PUUUUH) <--- ja, det där säger bara nåt för Västeråsare, men dock :)

Onsdag -> 85 minuter rask promenad, asfalt. Samma vända som vanligt, men inkompetensrelaterad gubbirritation gjorde att jag var tvungen att gå ÄNNU snabbare än vanligt för att slippa slå ihjäl nån. Ungefär.

Torsdag -> 65 minuter tokcykling varav de sista tjugo med en tio kg tung ryggsäck på ryggen (jag tog en rejäl omväg till Hälla för att storhandla).

Fredag -> Vilodag. Fast LITE "jobbigt" var det att svinga bägare samt skvallra md kollegerna på after work i fem timmar ;-P

Lördag -> 12347 steg på en halv dag (det tog en stund innan jag fick fatt på batterier till stegräknaren) - sammanlagt 70 minuter rask promenad bara till och från buss-stationer. Diverse runtlullande dessemellan. En bra dag.

Fillan:
Söndag -> ½ vilodag och gympa 1 timme på kvällen (2 500 steg). Sedan sprang jag 3 500 steg på 15 min = 6 000 steg.
Måndag -> 4 000 steg på förmiddagen ihop med barnen i vagn och 9 000 steg ensam på promenad på kvällen = 13 000 steg.
Tisdag -> 10 000 steg på förmiddagen. Gympa 1 timme (3 000 steg). Sedan sprang jag 3 500 steg på 12 minuter = 16 500 steg

Onsdag -> 5 300 steg på förmiddagen med gamla räknaren, 5 400 steg på kvällspromenad = 10 700 steg

Torsdag-> 17 507 steg (nytt rekord med nya räknaren). Jag har gått 1 mil idag!

Fredag ->VILODAG!!! (kan meddela att gårdagens mil känns av...)

Lördag -> Promenad 9 000 steg med hela familjen.


Elsa:
Söndag -> 110 minuter lång promenad

Måndag - > Vilodag

Tisdag- > Vilodag

Onsdag -> 30 minuters promenad - blev en kort promenad för jag kände att jag började bli förkyld.

Torsdag-> 90 minuters promenad

Fredag - > vilodag på grund av förkylning

Lördag - > Vilodag på grund av förkylning


Molina:
Söndag - > Motvillig promenad på en timme och tre kvart. Kvällspromenad på 80 minuter tillsammans med båda storbarna. Vi såg dessutom råddjur vid Bellevue, vilken bonus!

Måndag - > Gick "bara" fram och tillbaka till jobbet, summasumarum 40 minuters promenad och en snabbsväng ner till ASEA-stan, cirka 20 minuter sammanlagt. Sen fick det bli vila för resten.

Tisdag - > Invigde stegräknaren en alldeles för lugn dag, jag har varken haft expeditionstjänst eller jour utan bara suttit på mitt rum och skrivit beslut och läst på ärenden. Dumt! Men självklart promenad till och från och en extratur på lunchen, ändå bara 7916 steg. Kvällspromenad på 65 minuter. Totalt antal steg under dagen: 15233 stycken. Wow!

Onsdag - > 40 minuters jobbpromenad (till och från) som vanligt plus 70 minuters kvällspromenad. 13298 steg under dagen. Ja jag satt mycket still idag med, tog dessutom långlunch i sittande och avkopplat läge, underbart!

Torsdag - > Seg och tröggtrött dag med luft som var svår att andas. Gick till jobbet och gick hem, var till BVC med Lilleman en sväng mitt på dagen (orkade dock inte gå dit så det fick bli buss!) och sen en sväng med Lilla M på stan. Stegmätaren visadepå 11154 steg när jag kom hem. Jag tar en vilodag med gott samvete.

Fredag - > Tappad lust! Ska leta på den imorgon igen...

Lördag - > Besökte Rocklunda marknad och tog en sväng på stan. Sedan förenade jag nytta med nöje och passade på att handla under långpromenaden, bara att välja en butik som ligger en bit bort. Dessutom blev det lite styrketräning på hemvägen när maten skulle hem. Nu är jag på G igen...

Eva:
Söndag -> promenad 72 min & cykeltur på 2 gånger 45 minuter
Måndag -> promenad 73 min
Tisdag -> promenad 71 min

Onsdag -> promenad 71 min

Torsdag -> promenad 71 min

Fredag -> promenad 73 min

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kan inte säga varifrån jag hört det men det är tydligen vetenskapligt bevisat att de som äter frukost har lättare att hålla vikten än de som inte äter frukost.

Anonym sa...

Elsa: jag har också hört det där. Minns inte var men på tv i något program om hälsa.