tisdag 28 augusti 2007

Passionsfrukt

Fyra för tolv kronor!

Ja, jag äter dem gärna med en flirt, en passion eller mannen i mitt liv! Fast tills jag träffar någon man (och det vet väl alla att en medelålders kvinna har större chans att träffas av en terroristbomb än att träffa en vettig man) går det alldeles utmärkt att äta dem på egen hand.

Näringsvärden, per 100 g: Energi 46 kcal/192 kJ, Vatten 73 g, Protein 2,2 g, Fett 0,7 g, Kolhydrater totalt (ej fibrer) 17,6 g , Kostfiber 15,9 g, Kalium 350 mg, ß-karoten 420 µg, C-vitamin 30 mg.

Källa: Frukt & Grönt Främjandet

6 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, jag älskar passionsfrukter! De är verkligen underbart goda.

Anonym sa...

Jag har också ätit passionsfrukt ikväll. Min dotter bruakr köpa men jag har aldrig smakat förr men nu har jag! Och gott var det, men inte direkt nåt man äter sej mätt på :0)

Anonym sa...

Elsa: Ja, det är riktigt goda och känns hälsosamma och en aning "främmande".
Molina: Passssssiiiiooooonsfrukt! Det är säkert vad det låter - något för passion och då kan man inte vara mätt!;)

Anonym sa...

*lol* det där var faktiskt ett smart resonemang - att man inte ska vara så mätt så man somnar om man ska hinna med lite passion efter frukten också :)

Tänk en skvätt riktigt fin vaniljglass med två urgröpta passionsfrukter som "sås" över. Mums! Eventuellt lite vaniljsocker 8de kan ju vara lite väl sura ibland, fast glassen jämnar väl iofs ut det). Både snyggt för ögat och gott för gommen.

Anonym sa...

Eva: Ja så klart, tänkte inte på det! :0) Jag har nog lite för lite passion i mitt liv, borde kanske ändra på det.

Siv: Det där lät jättegott!

Anonym sa...

Siv: Sitter på jobbet och ska strax hämta kaffe och smörgås. Din beskrivning får det att vattnas i munne och på tisdag ska jag minsann bjuda på den desserten!